مرتضی ضامنی(مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ شهری کشور) خبر داد؛

نوسازی۳۰ هزار دستگاه تاكسی فرسوده در سال جدید با راه‌اندازی سامانه جامع آماری تاكسیرانی از سال ۱۳۹۷

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ شهری کشور گفت؛ برای سال آینده نوسازی ۳۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با رویکرد پایین آوردن نرخ سود بانکی را در نظر گرفته‌ایم و همچنین نوسازی ناوگان ون و استفاده از منابع ماده ۱۲ که تا کنون نیز تحقق نیافته بود را در دستور کار قرار دادیم. مرتضی ضامنی با بیان اینکه اتحادیه تاکسیرانی در سال‌های گذشته مجری طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور بوده، اظهار کرد؛ این اتحادیه موفق شده است که ۷۱ هزار دستگاه تاکسی فرسوده را از رده خارج کند و ۶۱ هزار تاکسی جایگزین کند. وی ادامه داد؛ از ابتدای شکل‌گیری سامانه تاکسیرانی شهری در کشور فقط حدود ۷۰ هزار و ۵۰۰ تاکسی نوسازی شده بود اما با اقداماتی که در حوزه تاکسیرانی انجام شده بود در این بخش جلو افتادیم و موفق‌ترین طرح دولت را در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به مرحله اجرا گذاشتیم.

وی اظهار کرد؛ در بحث خودروهای هیبریدی و برقی بر اساس برآوردها، طی ۱۰ سال اگر یک خودروی برقی جایگزین یک خودروی بنزینی شود حدود ۹۳ میلیون تومان صرفه جویی بنزین خواهد شد و اگر یک خودروی هیبریدی جایگزین شود ۶۳ میلیون تومان کاهش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت. وی همچنین به سیستم‌های برخط و تاکسی‌های اینترنی نیز اشاره کرد و گفت؛ برنامه ریزی کردیم تا کلیه سازمان‌های تاکسیرانی به سامانه برخط تجهیز شوند و به ارائه خدمات بپردازند . این اقدام باعث می‌شود تا از فعالیت‌ شرکت‌های غیر مجاز جلوگیری شد. ضامنی درادامه اظهار کرد؛ تاکنون سامانه جامع آماری نداشتیم و نمی‌دانستم چه تعداد تاکسی داریم. بنابراین در شش ماه گذشته این اقدام را در دستور کار قرار دادیم و تقریبا ۹۰ درصد کارهای این سامانه انجام شده و از ابتدای سال آینده بر روی موبایل مدیران قرار خواهد گرفت تا آنها بتوانند هر تحلیل از حوزه تاکسیرانی می‌خواهند به هنگام داشته باشند.

وی در ادامه گفت؛ طرح‌هایی در راستای توانمندسازی سازمان تاکسیرانی و کمک به رانندگان در حوزهای بیمه و قطعات یدکی ارزان قیمت را در دستور کار قرار داریم . همچنین در بحث سرویس مدراس و حمل و نقل دانش آموزی که به اتحادیه تاکسیرانی تکلیف شده دستورالعمل‌ها را اصلاح و به وزارت کشور فرستادیم. ضامنی ادامه داد؛ سامانه سپند که کلیه فرایند سرویس مدارس در قالب این سامانه انجام خواهد شد کار مشترکی با وزارت آموزش و پرورش است که این امر را در دستور کار داریم. همچنین برای سال آینده نیز قصد استفاده از ظرفیت سامانه تاکسیرانی برای انجام کارهای امدادی و برگزاری دوره‌های آموزشی را در دستور کار داریم. 

مرتضی ضامنی اظهار کرد: طبق طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به مالک تاکسی‌های فرسوده ۲۰ میلیون تومان وام با بهره ۱۶ درصد پرداخت می‌شود. وی تصریح کرد: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد که در این طرح مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و مبلغ ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می‌شد که به دلیل تاخیر در پراخت سهم خودروساز از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ایران‌خودرو تا به این تاریخ و علیرغم تمامی تلاش‌ها از صدور پیش‌فاکتور خودداری می‌کند.

ضامنی با بیان اینکه «با گروه خودروسازی سایپا به منظور تسریع در امر نوسازی و حذف ضامن در نوسازی تاکسی‌های فرسوده وارد مذاکره شده‌ایم» گفت: مقرر شده تا برای کاستن از زمان نوسازی در این طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به صورت طرح «کلید به کلید» اجرا شود، مالک تاکسی فرسوده تا زمان تحویل خودروی جایگزین خودروی فرسوده‌ خود را در اختیار داشته و به فعالیت با آن ادامه می‌دهد تا به محض تحویل خودرو، در یک پروسه ۳ الی ۴ روزه خودروی جایگزین به مالک تحویل داده می‌شود.به گفته وی، در این طرح بخشی از ۵ میلیون تومانی که گمرک قاعدتا بایستی کارسازی کند، که به دلیل عدم تحقق این مهم گروه خودروسازی ایران‌خودرو از ادامه همکاری تا حصول طلب خود امتناع می‌کند و این عدم همراهی باعث شده تا از مهرماه سال جاری تاکنون نوسازی تاکسی‌های فرسوده با خودداری خودروساز از صدور پیش فاکتور با تعویق مواجه شود.:مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با اشاره به این‌که حدود ۴ هزار مالک خودروی فرسوده کلیه فرآیند اسقاط خودروی خود را انجام داده‌ و در انتظار صدور پیش‌فاکتور توسط خودروساز هستند، ابرازداشت: موضوع را از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوا در دولت پیگیری و جلسه خوبی را نیز با مسوولان مربوطه برگزار شده اما، خودروساز شروع طرح را به تحقق طلب خود از گمرک جممهوری اسلامی منوط ساخته است.:ضامنی با تاکید بر این نکته که دولت و کمیسیون زیربنائی با جدیت پیگری نوسازی تاکسی‌های فرسوده را در دستور کار قرارداده‌اند، گفت: مشکل عمده ما در نوسازی تاکسی‌های فرسوده منحصر بودن به یک گروه خودروسازی است که با اضافه شدن ساپیا به این بخش، قطعا مشکلات به حداقل خود کاهش می‌یابد.وی به افزوده شدن آریو و برلیانس به سبد تاکسی‌ها در همکاری ساپیا به طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، افزود: مقدمات کار به منظور همکاری با گروه خودروسازی سایپا انجام شده و منتظر هستیم تا این شرکت زمان آغاز همکاری را به اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری اعلام کند.:مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری با درخواست از نمایندگان مردم در مجلس گفت: قاعدتا نمایندگان مجلس در تخصیص بودجه به نوسازی تاکسی‌های فرسوده از اختیار عمل بیشتری برخوردار هستند و قادر هستند متناسب با نیاز، بودجه کافی به این بخش اختصاص دهند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه وظیفه دیگری برای سال آینده بر عهده اتحادیه تاکسیرانی‌گذاشته است نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده است؛ زیرا یک موتور سیکلت فرسوده معادل هشت خودرو آلودگی تولید می‌کند. بنابراین این کار را در دستور کار قرار دادیم. همچنین حدود ۱۱ میلیون موتور سیکلت داریم که حدود ۳.۵ میلیون آن در تهران است و برقی شدن این موتورها می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه شودمدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، تنها دلیل توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور را معوقات خودروساز طرف قرارداد دانست و گفت:در تمامی دنیا خودرو ویژه تاکسی دارای آپشن‌هایی است تا مسافر در جابه‌جایی با مشکلی در تردد مواجه نباشد اما در ایران متاسفانه و به اجبار باید از وسیله نقلیه‌ای استفاده شود که تناسبی با تعاریف تاکسی ندارد.

✍منبع؛سایت اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور