معرفی یزد کارت

یزد کارت چیست ؟

کارت شهروندی جهت ارائه خدمات متنوع شهری به عموم شهروندان در بستری جامع و یکپارچه است.

 

کارت شهروندی  زیرساخت و بستری بر پایه فناوری اطلاعات است که در آن شهروند قادر است از طریق استفاده از کارت و سامانه مربوطه از مجموعه متنوعی از خدمات شهری در بستری جامع و یکپارچه استفاده نماید. ( این مقوله با برداشت های نادرست از کارت شهروندی مثل استفاده از کارتهای الکترونیک سرویسهای خاص نظیر کارتهای حمل ونقل اتوبوسرانی و تاکسیرانی یا کارتهای مخصوص استفاده از پارکینگها و غیره که مفهوم جامعیت خدمات را شامل نمی شود متفاوت است).

 

از جمله مزایای اصلی استفاده از کارت شهروندی میتوان به این موارد اشاره نمود :

  • کاهش اتلاف وقت شهروندان در پرداخت­های خرد شهری
  • سهولت در پرداخت­های شهری نظیر کرایه اتوبوس، کرایه تاکسی، پارکینگ های عمومی و حاشیه ای، مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی و غیره
  • امکان ایجاد بستری مناسب جهت برنامه­ریزی بهتر شهری 
  • تخفیف معضلات بهداشتی در هنگام رد و بدل کردن پول
  • استفاده از مزایای اعتباری – امتیازی کارت شهروندی
  • امکان مدیریت تغییر سریع تعرفه­های خدمات
  • نظارت بهتر بر جریان­های درآمد­ی بصورت آنلاین
  • ایجاد سیستمی به منظور ارزیابی میزان تقاضا و اعمال مدیریت عرضه در جهت ارتقاء خدمت­رسانی به شهروندان
  • وغیره

 

یزد کارت دارای مزایایی است که آن را از نمونه های پیشین اجرا شده در کشور منحصر بفرد می­نماید از جمله:

  1. مزیت online  (آنلاین – برخط ) بودن : با استفاده از کارت شهروندی یزد و سامانه های آنلاین متصل به آن از قبیل وب سایت و نرم افزار موبایل (mobile App) مربوطه شهروندان قادر خواهند بود در هر لحظه مدیریت حساب کارت را برعهده گیرند و فرایندهایی نظیر شارژ کارت یا مشاهده گزارش حساب شهروندی را مشاهده نمایند و همچنین مدیران شهری نیز قادر خواهند بود در لحظه از آخرین گزارشات مربوطه باخبر گردند.
  2. مزیت اعتباری – امتیازی (loyalty  لویالتی) کارت شهروندی : با استفاده از این امکان شهروندان قادر خواهند بود در ازای برخی فعالیتها امتیاز و اعتبار کسب نموده که در کارت شهروندی ثبت شده و شهروند قادر است این اعتبار و امتیاز را در استفاده از سایر خدمات ارائه شده در طرح کارت شهروندی مصرف نماید.

نمونه ای از سرویسهای های قابل ارائه در طرح یزد کارت در سال 95 و 96

  1. تفکیک زباله های خشک
  2. اتوبوسرانی
  3. تاکسیرانی
  4. کلیه مراکز تفریحی و رفاهی مرتبط با شهرداری
  5. باشگاه مبشران غدیر
  6.  پارکینگ های عمومی
  7. پارکینگ های حاشیه ای
  8. پارکها و شهر بازی

نمونه ای از سرویسهای های قابل ارائه در طرح یزد کارت در سال 95 و 96

 

 

از جمله اولین خدماتی که در طرح کارت شهروندی یزد به بهره برداری خواهد رسید پروژه سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در تفکیک زباله های خشک می­باشد.

در این پروژه شهروندان در اولین مراجعه به باجه های در نظر گرفته شده اقدام به ثبت نام و دریافت کارت شهروندی نموده و در ازای زباله خشک تحویل داده شده امتیاز (اعتبار) مربوطه را دریافت می­نمایند که در کارت شهروندی ثبت میگردد و شهروند قادر خواهد بود این امتیاز ثبت شده را در سایر خدمات ارائه شده در طرح کارت شهروندی مصرف نماید.

آدرس کوتاه :